Hjælp til selvhjælp

Rygklinik ved Katrine Jensen
Rygbillede_briks_Katrines Web billeder 1000x500
Logo_Katrines Web billeder 1000x500
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Akutte Rygsmerter

– Hvad gør jeg?

Hvis du har akutte rygsmerter, kan du hjælpe dig selv det meste af vejen. Læs her hvordan.

Hvis du har fået pludseligt indsættende rygsmerter eller fået et hold i ryggen, er der højst sandsynlig sket en ganske ufarlig en overbelastning i din ryg.

Når vi har rygsmerter er det voldsomt, og det kan være yderst begrænsende og de fleste bliver bekymret og bange for at der er tale om en større skade. Der er oftest tale om en mindre skade, -en overbelastning og evt. en hævelse og irritation i vævet omkring lænderyggen – det kan være ledbånd, muskler og i leddene.  Det er ganske ufarligt og man kan selv hjælpe det godt på vej. Det er sjældent at behandling gør den store forskel i den akutte fase. Nogle gange oplever folk let lindring og andre får blot mere ondt af at blive behandlet på det overbelastede og irriterede væv. Der er et naturligt ophelingsforløb fra alt fra 2 dage til 3-4 uger, afhængigt af hvor stor skaden er og hvordan du selv agerer med smerterne. – Det kan sammenlignes med en forstuvet og hævet fod. Den kan være alt fra øm i et par dage til uger. Har du udstrålende bensmerter der går ned i underbenet, kan det være udtryk for tryk på nerveroden i ryggen og så er der lidt andre vejledninger. Her er det vigtigt det er bensmerten du lytter og vigtigt du bliver grundigt undersøgt. Kontakt mig ved behov for en grundig undersøgelse og yderligere vejledning.

Du kan gøre 4 ting selv

  1. ) Aflastning
  2. ) Belastning
  3. ) Lette rygøvelser
  4. ) Medicin

1.) Aflastningen er nødvendig når der er tale om irritation og overbelastning af vævet. For at det kan falde til ro er det vigtigt at du giver ryggen ro. Dvs at du stopper med de aktiviteter, du kan mærke, der øger din smerte. Derudover er det relevant nogle gange om dagen( 2-3 gange) ligger dig i en god stilling og hviler 10-30 minutter. Det kan være det giver sig selv grundet dine smerter. Men jeg støder tit ind i at folk ikke aflaster nok og derved vedligeholder deres overbelastning og irritation i vævet.

2.) Belastning. Det er stadig vigtigt at bruge din ryg. Når vi bevæger os sker der flere gode processer i vævet der er vigtigt hvis der er en skade. Så små gåture – gerne flere korte end én lang. Derved får du bevæget ryggen flere gange i løbet af dagen og får pulsen op som er godt for kroppens ophelingsproces. Alt bevægelse tæller, bare du husker hvad jeg skrev under aflastning- du skal ikke øge din smerte. Hvis du har svært ved at gå og stå og være ret i ryggen, kan det være det er bedre at cykle end at gå. Det kan være svømning er endnu bedre for dig. Det afhænger af hvilke stillinger du bedst kan være i. Det er DIN ryg, der bestemmer hvad du må og ikke må- ikke din nabo eller svingerindes ryg.

3.) Lette rygøvelser. I den akutte fase kan du ikke nå at træne ryggen stærk – men – du kan lige så godt gå i gang, da øvelserne hjælper til den naturlige opheling. Når du bruger din rygmuskulatur øger du blodgennemstrømningen lokalt omkring det overbelastede væv. Dette hjælper til at få affaldsstoffer væk fra området.

Det kan være lette rygøvelser hvor du f.eks. ligger på maven og laver traditionel rygbøjning og løfter over kroppen eller skiftevis det ene ben. Dog gør det ondt på de fleste rygpatienter i den akutte fase at løft sig op på denne måde. Det er typisk bedre for de fleste at f.eks. være i den knæfirestående stilling og løfte skiftevis det ene ben. Hvis dette også er smerteprovokerende kan man nøjes med at løfte en arm skiftevis i stedet. – Du bruger stadig ryggens muskler og det er nok.

4.) Medicin. Mange holder sig fra at tage medicin af forskellige årsager. Enten fordi folk gerne vil kunne mærke sin smerte, -så man ikke gør noget forkert eller generelt ikke vild med at tage smertestillende.

I den akutte fase kan den smertestillende medicin have flere funktioner. Ét er at hvis du er lidt bedre smertestillet bevægelser du dig lidt mere frit, hvilket er godt for både ryggens muskler så de ikke spænder op. Derudover hjælper smertestillende til en bedre nattesøvn der er vigtigt for ophelingen og vores daglige overskud og smertetærskel. Til sidst er det vigtigt ift at ipren/ibumetin kan være anti-inflammatoriske til den akutte fase hvilket kan være relevant, hvis der er tale om en irritationstilstand i vævet. Dog hvis du er over 60 eller har hjertekar-sygdomme skal du være opmærksom på at snakke med din egen læge. Sundhedsstyrelsens anbefalinger ligger på max 1200 mg i døgnet hvilket sv.t. 400mg x3 om dagen.

Har du brug for en grundig undersøgelse, yderligere vejledning og guidning og en målrettet plan for vejen frem for dig- så kontakt mig ved enten booke en tid eller på tlf 23297787.